mandag 26. mai 2008

Part-time punk

Jeg irriterer meg mye. Så mye at det antakeligvis er en smule usunt. Akkurat nå er det største irritasjonsmomentet urettferdigheten jeg opplever ved å måtte ta biologieksamen. Det har seg sånn at vi i 3BIO har et digert, og etter min mening vanskelig, pensum å pugge og ikke minst forstå. Det er da særdeles irriterende at vi ikke får et lite hint en gang om hvilke tema vi kommer til å få om. Vi får heller ikke ha med noen hjelpemidler på selve eksamen. Vi må altså streve oss gjennom 14 vanskelige og mindre vanskelige kapitler, og dette på seks dager. I disse kapitlene inngår ekle ting som fotosyntesen, celleåndinga, krysninger og massevis av detaljer om DNA.

Det jeg synes er veldig urettferdig, er at andre fag, noen av dem mindre krevende med lettere pensum, får ha med seg hjelpemidler og får hint om tema. De som kom opp i samfunnskunnskap får i morgen vite et tema, og får skrive to A4-sider som de får ha med seg på eksamen. I rettslære får de vite hvilke tre lovområder de får om, og de får ha med seg ALT av notater + selvskrevne ting på en 4GB minnepenn + den derre lovboka. Begge disse fagene får skrive oppgaven på data. I kjemi får de ta med seg hele 20 SIDER med notater (det er dog forståelig). Dette synes jeg er veldig urettferdig. Trøsten min var at jeg trodde vurderingen av eksamen kom til å være mindre streng for vår del, men den trøsten knuste biologilæreren min i småbiter i dag. Han sa at sensorene vurderer like strengt i alle fagene - noe som ihvertfall er urettferdig!

Jeg føler meg veldig rebelsk når jeg tenker på dette. Jeg får lyst til å drite på hele systemet, slå til alle som har noe med disse bestemmelsene å gjøre, og i tillegg gi dem en solid salve med mindre pene ord. Enig, anyone? I natt sov jeg dårlig fordi jeg drømte om streik, karakterer, urettferdighet og et fucka system. En urolig natt, med andre ord.

... Jeg trenger så gæli å bli dullet med akkurat nå. Arrgh.

6 kommentarer:

Anonym sa...

*dulledull*

Sindre sa...

Vi er med deg Kristin, men etter i morgen er alt over:)

Anonym sa...

Jeg skjønner deg godt jeg, Kristin. Uansett, lykke til i morgen! :)

Anonym sa...

gahhh. fysøren så urettferdig! men tipper det gikk bra læll, jeg? gikk det bra? :D jeg er visst for sein til å kunne dulle. beklager.

Kristin Vicious sa...

Det gikk bra! :D. Ferdig med biologi FOR ALLTID.

Anonym sa...

høhh utrolig kjipt (men så bra at det gikk bra!)